När entreprenören Björn Kumlin lämnade över vd-posten till Jonas Lundin var det för att företaget skulle ta nästa kliv. Bland annat skulle varumärket skulle ses över. En varumärkesplattform skapades, en ny profil och ett nytt drama. Sex år senare blev bolaget köpt av den andra giganten inom svenskt måleri, Sandå, och ett storbolag var ett faktum.
Två kulturer möttes, med allt vad det innebar. Den ena hade jobbat mycket internt och inte pratat så mycket med marknaden. Den andra precis tvärtom. Ett inte smärtfritt möte, men ett tålmodigt, idogt arbete gav frukt, både internt och ut mot marknaden och ett redan stort Sandå tog ett ytterligare grepp på den svenska marknaden.
En tolv år lång gemensam resa där vi fick stötta strategiskt med bygga ett varumärke och sedan”konsolidera” det med ett annat. Vi fick jobba nära vd med varumärkesstrategi, definiera och dramatisera visionen och mycket internt arbete i form av kick-offer, mässor och en egen framtagen e-learning i service.
”Tommy Lindgren var ett stöd under mer än 10 år. Vi gjorde väldigt mycket tillsammans och jag uppskattar hans kreativitet i det strategiska arbetet, men också det strategiska när det kom till det som skulle göras kreativt.”
/Jonas Lundin, dåvarande vd och beställare, Sandå Måleri.